Home > Content Marketing > Foute content marketing voor advocaten

Foute content marketing voor advocaten

copy paste

Content marketing is één van de door advocatenkantoren meest gebruikte marketingtechnieken. En terecht. Over het watwaaromhoe, en door wie van content marketing voor advocaten hebben we het al uitvoerig gehad op deze blog.

Maar wij blijven vaststellen dat terwijl enorm veel kantoren aan content marketing doen, er slechts heel weinig een duidelijke, en juiste, focus hebben.

Het nieuws dat advocatenkantoren verspreiden via hun nieuwsbrieven, blogs, new flashes en persmededelingen, valt uiteen in twee grote categorieën:
– Over het kantoor en haar medewerkers
– Over het recht
Volgens ons volledig fout!

Over het advocatenkantoor en haar medewerkers:

Het betreft in deze categorie bijvoorbeeld “awards” die het kantoor of één van de partners ontvingen, de toetreding van een nieuwe vennoot, een persartikel waarin het kantoor vermeld wordt, de seminaries waar de advocaten van het kantoor gaan spreken of hebben gesproken, ….

Uw klanten, en nog minder uw potentiële klanten, hebben weinig of geen boodschap aan het nieuws over uw kantoor. Daarbij willen wij niet zeggen dat u dat soort van informatie niet zou mogen publiceren.

Integendeel, dat kan zelfs heel goed zijn voor de interne teambuilding, de motivatie van de medewerkers, en misschien zelfs voor het rekruteren van nieuw talent. En het onderbouwt natuurlijk ook uw claim van expertise!

Maar presenteer dat soort van informatie niet als “nieuws”, val er uw cliënten niet mee lastig. Zorg er gewoon voor dat die informatie snel en gemakkelijk te vinden is op uw website door de (potentiële) cliënt die staving zoekt van uw beweerde expertise en van uw reputatie.

Over het recht:

In deze categorie gaat het om toelichtingen bij een nieuwe wet, een Europese richtlijn, of een belangwekkend arrest.

Uw klanten informeren zich al elders. Zij lezen kranten, kijken tv, volgen sociale netwerken, zijn ingeschreven voor bepaalde nieuwsbulletins, … Zij wachten echt niet op u om geïnformeerd te worden over de juridische actualiteit.

In een recent blogartikel vertelt Guy Alvarez van good2besocial over zijn deelname aan een recente General Counsel Forum,  georganiseerd door de New York chapter van de Legal Marketing Association.

Een panel van bedrijfsjuristen discussieerde er over de wijzen waarop advocatenkantoren zich kunnen onderscheiden. De panelleden gaven aan dat zij waarde zagen in nieuwsbrieven, blogs en sociale mediaberichten van advocatenkantoren. Maar dan wel indien deze informatiekanalen gebruikt werden niet om feiten te verhalen maar om analyse en inzichten te bezorgen, gebaseerd op een echte kennis en begrip van de business omgeving waarin de klanten en potentiële klanten werken.
Geen gemakkelijke opgave. Advocaten en hun marketeers moeten grondige inzichten verwerven in wat hun klanten beweegt, waar ze van wakker liggen en met welke uitdagingen en bedreigingen zij worden geconfronteerd. En dus lang niet alleen over de juridische context ervan.

Newsfeeds zijn uit den boze voor advocatenwebsites

Sommige kantoren doen voor hun juridische actualiteit beroep op een “newsfeed” waarop zij geabonneerd zijn en waaruit zij bepaalde items selecteren. Daarbij gaat het helemaal fout.

Een eerste ernstig euvel is wanneer de selectie niet aansluit bij de expertises van het kantoor. En dat gebeurt vaker dan men denkt. Indien uw kantoor gebruik maakt van zulke newsfeed, bekijk dan zelf eens de recent gepubliceerde items. Representatief voor de expertise van uw kantoor?

Een tweede probleem is dat, zelfs bij een zorgvuldig gemaakte selectie, deze herkauwde items u geen onderscheidend imago kunnen bezorgen. Het is immers geen weerslag van uw unieke kennis en expertise.

Ten derde zal u per definitie steeds achter de feiten aanhollen. Uw newsfeed-provider moet het nieuws ook eerst ontvangen, dat redactioneel verwerken, u moet het item vervolgens vinden en eventueel op uw website plaatsen. Dat kost in het beste geval enkele dagen. Tegen dat uw klant het vindt is het geen nieuws meer.

Maar het allerergste is dat indien u de artikels van de newsfeed niet herwerkt, Google u zal straffen wegens het herplaatsen van reeds gepubliceerde informatie en u zal doen dalen in de ranking.

Beter geen marketing dan slechte marketing.

Newsfeeds zijn conveniënt voor mensen die weinig tijd kunnen/ willen investeren in marketing, maar wat ons betreft uit den boze. Beter geen marketing dan slechte marketing.

Wenst u te vernemen hoe KnowtoGrow Legal u kan helpen bij het opzetten en onderhouden van een juiste Content Marketing strategie voor advocaten? Aarzel niet om ons vrijblijvend te contacteren.

Deze post is ook beschikbaar in: FR

Bekijk ook
Wijzigende rol van de advocaat
Gerben Pauwels, Directeur Juridische Zaken Argenta, over trends in legal marketing zoals gezien door bedrijfsjuristen (nr. 5).
Jureca
Jureca: Waar rechtszoekenden en advocaten elkaar vinden
Legal marketing and knowledfge management
Kennisbeheer en marketing in advocatenkantoren, deel 2
Herman Buyssens on legal marketing
Een gesprek met Herman Buyssens over marketing, branding, deontologie en de eigenheid van de advocatuur.

Geef feedback op