Categorieën
Algemeen Business development Content Marketing Organisatie

Opstarten van business development in advocatenkantoren: Wat kost dat?

Om de continuïteit te garanderen moet elk advocatenkantoor vandaag aan “business development” doen.
Veranderingen in de advocaat-klant relatie en meer concurrentie, o.m. ingevolge de opkomst van nieuwe technologieën maken het noodzakelijk voor alle advocaten om te leren hoe ze zich moeten verkopen.
Het eerste objectief daarbij is zich te onderscheiden van de concurrentie door de specifieke know how en toegevoegde waarde van het team en van haar leden aan te tonen.

Wat verstaat men juist onder “business development”, en hoe begint men er aan?

Op de website van Village de la justice verscheen onlangs een “dubbel-interview” met twee van onze Franse collega’s (Céline Bérard-Bondoux, oprichter van Think Activ en Michael Lehrer, managing partner van Jurimanagement en Juricommunication).

Voor een kantoor op zoek naar ondersteuning bij het opstarten van een meer systematische benadering van marketing en business development geeft dit interview een goed idee van hoe dat werkt. Inclusief de prijszetting van zulke dienstverlening:

“Wat kost het opzetten van een business development programma in een middelgroot advocatenkantoor?”

C.B.-B. :  “Gebaseerd op mijn ervaring bied ik individuele begeleiding van twee uur per maand tegen 350 Euro per advocaat.”
M. L. : “Als we ons beperken tot de communicatie dan zal het jaarbudget voor een gemiddeld kantoor met vijf partners, tussen de 20 en 25 000 Euro liggen.”

(Lees het volledige interview)

Deze prijzen liggen in lijn met wat ik vroeger aangaf in het artikel Contentmarketing voor advocaten, hoe doe je dat ? , 
Daarin gaf ik aan dat met een jaarbudget van 20 à 40 000 Euro een sterk content marketing programma kan gerealiseerd worden met meetbare resultaten.

Audit van de online aanwezigheid van het advocatenkantoor en analyse van de klantenportefeuille.

Maar in onze ervaring is het vaak best om te beginnen met een audit van de bestaande online aanwezigheid van het kantoor en met een analyse van de klantenportefeuille. De kostprijs van zulk een audit en analyse ligt doorgaans rond de 3000 Euro. Op basis van deze analyse kan dan een plan van aanpak opgemaakt worden.

 

Door Ben Houdmont

Ben was jarenlang actief op managementniveau bij o.m. Wolters Kluwer (België en Spanje) en Larcier-DeBoeck, steeds met de focus op product/marktontwikkeling en marketing. Bij KnowToGrow is zijn ervaring als CEO, juridisch uitgever en marketingmanager de basis voor de ontwikkeling van innovatieve content-marketing strategieën. De laatste jaren was Ben actief als uitgever van Artsenkrant maar met KnowToGrow sluit hij opnieuw aan bij zijn juridische opleiding (UA en KUL) en zijn managementopleiding aan de Vlerick Business school.