Categorieën
Content Marketing

Tekst-e-mails scoren beter dan e-mails met een grafische opmaak

Als marketeer zie ik graag een mooi uitgewerkte e-mail. Het oog wil toch ook wat, niet? Ietwat verbaasd, las ik vorige week de resultaten van een recent Hubspot-onderzoek naar het openings- en klikgedrag bij zowel tekst-e-mails als bij grafisch opgemaakte mails. Wat bleek? Doelgroepen klikken meer door op tekst-e-mails.

Wat bedoelen we met een tekst-e-mail?

In de foto bovenaan dit artikel is dit de linker e-mail. Het is een mail die quasi uitsluitend bestaat uit tekst zonder veel grafische opmaak (verderop dit artikel gemakkelijkheidshalve ook HTML-mail genoemd).

Wat blijkt uit een test?

Hoewel uit een onderzoek in 2014 (eveneens van Hubspot) blijkt dat mensen rationeel antwoorden dat ze graag een grafisch uitgewerkte e-mail ontvangen, blijkt uit een analyse dat u met tekstgebaseerde e-mails effectiever communiceert met uw doelgroep.

HTML-mails verlagen het openingspercentage van e-mailings

  • Het toevoegen van afbeeldingen aan een tekst-e-mail verlaagde het openingspercentage met 37%
  • Een HTML-mail verlaagt het openingspercentage met 25% t.o.v. een tekst-e-mail
  • Tussen 2 HTML-mails verlaagde de versie met veel grafische opmaak het openingspercentage met 23%

De reden is wellicht te zoeken in het feit dat steeds meer e-mailservices (Gmail, Outlook, …) e-mails filteren waardoor ze niet altijd in de inbox van uw doelgroep terechtkomen.

HTML-mails verlagen het aantal kliks op linken in de e-mail

Persoonlijk vond ik dit een nog meer verrassende vaststelling.

  • De HTML-mail kende t.o.v. de tekst-e-mail 21% minder doorkliks
  • Tussen de 2 HTML-mails tikte de versie met weinig grafische opmaak af op een 5,3% hoger doorklikpercentage dan de versie met veel grafische opmaak

Een echte verklaring is hiervoor niet te vinden. Maar de cijfers spreken voor zich.

Weg met de fraai opgemaakte e-mailings?

In contentmarketing is e-mailmarketing een belangrijk kanaal om waardevolle content onder de aandacht van geïnteresseerden te brengen. Marketeers zijn hierbij vaak gedreven door creativiteit. Persoonlijk blijf ik er ook van overtuigd dat een grafisch uitgewerkte e-mail ook uw merkidentiteit ondersteunt. Maar gezien de feiten denk ik toch in de toekomst op z’n minst een aantal testen uit te voeren. Als de testen bevestigen dat uw doelgroep fundamenteel beter reageert op tekst-e-mails, dan is de keuze voor mij duidelijk.

Klik door naar het originele artikel op de Hubspot-blog.

Deze post is ook beschikbaar in: FR

Door Dany Daelemans

Dany is een marketingprofessional met een passie voor communicatie, digitale media en marketingtechnologie. Hij werkte 20 jaar voor Wolters Kluwer België in marketing, sales en productontwikkeling. Sinds 2004 werkt hij op freelance basis voor overwegend professional services en vrije beroepers. Als content- en communicatiecoördinator voor klanten of KnowToGrow gaat hij dagelijks op zoek naar relevante marketinginformatie voor de juridische markt en focust hij op boeiende verhalen die informeren, motiveren en conversaties uitlokken. Volg hem op Twitter @danydaelemans.