Home > Branding > Is LinkedIn een must voor advocaten? Ja!

Is LinkedIn een must voor advocaten? Ja!

LinkedIn voor advocaten - LinkedIn pour les avocats?

Gisteren hadden we met KnowToGrow een presentatie bij een advocatenbureau. De 2 vennoten waren weinig of niet actief op LinkedIn. Eén van hun vragen was of ze als kantoor of individueel in LinkedIn als marketingkanaal moesten investeren. Ik ben overtuigd van wel … en wel hierom.

LinkedIn staat algemeen bekend als het “zakelijke” netwerk. Bij KnowToGrow, met een focus op de juridische markt, stellen we vast dat 38,37% van bezoekers aan onze contentmarketing-site via sociale media komt. Van die bezoekers komt 48% via artikels die we publiceren op LinkedIn. M.a.w: in het kader van netwerking en contentmarketing ben ik overtuigd van de kracht van dit netwerk.

Welke marketingdoelen kan u via LinkedIn realiseren?

  • Bouwen aan uw merkbekendheid als expert: als kantoor (via uw LinkedIn company page) en/of als individu
  • Uw netwerk uitbouwen: met (potentiële) klanten, leveranciers, andere experten, potentiële medewerkers
  • Uw kantoor of uzelf top of mind houden bij uw doelgroep: op beslissende momenten zullen (potentiële) klanten makkelijker met u contact opnemen
  • Traffic genereren: heeft u een website die veel relevante informatie en/of tools bevat dan kan LinkedIn een kanaal zijn waarlangs u geïnteresseerden de weg naar uw site wijst

Elke advocaat of elk advocatenkantoor over dezelfde kam scheren?

Zeker niet. Aan de basis van de vraag of je als advocaat of advocatenkantoor op LinkedIn aanwezig moet zijn, ligt de vraag wie uw klanten zijn en op welke sociale media zij actief zijn. Anders gezegd: wanneer je een boekenwinkel met Nederlandstalige boeken wil opstarten, is dure winkelruimte in het centrum van Barcelona niet de beste keuze.

Hoe een correcte professionele identiteit opbouwen op LinkedIn in het kader van contentmarketing?

Een helder persoonlijk profiel, een duidelijk bedrijfsprofiel en … actief zijn.

Een helder persoonlijk profiel

  • Een duidelijke titel: “Freelance marketing communications executive and copywriter helping B2B, professional services and liberal professions” bijvoorbeeld geeft onmiddellijk een idee van wat ik doe en voor welke doelgroepen ik met plezier werk.
  • Een foto die uitstraalt wie u bent: een hippe dertiger die zich richt naar een jong publiek mag gerust een wat creatievere foto nemen dan een vennoot in een advocatenkantoor dat zich richt op zaakvoerders van mature Belgische kmo’s.
  • In de summary omschrijft u iets uitvoeriger wat uw passies zijn, hoe u graag werkt of wat u wil bereiken. Sta hiervoor even stil bij de vraag: wie is de persoon waarvan u graag zou hebben dat hij of zij uw profiel bekijkt, wat zijn zijn of haar uitdagingen, welke vragen stellen zij zich? Laat dit de input zijn op basis waarvan u voor uw summary gaat schrijven. Beschikt u over een website waarop u fier bent? Neem dan ook een link naar uw website op. Of voeg een presentatie of video toe.
  • Vul vervolgens uw profiel ook aan met uw ervaringen, opleidingen, eventuele publicaties, …
  • En behoudt u toch graag wat meer controle over wie wat over u ziet? Dit kan u instellen via de privacy

Een duidelijke bedrijfspagina

Dit is de pagina waarop bezoekers terechtkomen wanneer ze naar uw kantoor, organisatie of bedrijf zoeken of wanneer ze in uw persoonlijk profiel bij Experiences klikken op de naam van het kantoor, de organisatie of het bedrijf waar u gewerkt hebt.

Een minimale bedrijfspagina bevat een krachtige foto (bij voorkeur in lijn met foto’s die u bijvoorbeeld op uw website gebruikt), een beknopte omschrijving van wie u bent, wat u doet en voor wie en enkele vaste velden die LinkedIn voorstelt zoals specialisaties, sector, bedrijfsgrootte, enzovoort.

Uw content marketing en sociale netwerking start nu

  • Accepteer uitnodigingen van personen die waardevol voor u kunnen zijn (op korte en lange termijn)
  • Ga ook zelf op zoek naar relevante personen en vraag om te linken
  • Publiceer eigen berichten of deel berichten die inspelen op de interessegebieden van uw doelgroep en hoe uw expertise een meerwaarde kan zijn
  • Reageer op berichten van anderen
  • Hebt u ergens een presentatie gegeven, is er een artikel over uw kantoor, organisatie of bedrijf verschenen met relevante informatie, deel dit ook via LinkedIn

Weet wat werkt

LinkedIn gaat transparant om met dat m.b.t. uw persoonlijk profiel, uw bedrijfsprofiel of artikels die u publiceert. Ga regelmatig na welke informatie meest gelezen wordt, door wie, … Gebruik deze informatie om uw contentmarketing via LinkedIn verder te verfijnen.

Credits bij de afbeelding – Denys Prykhodov / Shutterstock.com

Geef feedback op