Home > Uncategorized > 3 bouwstenen voor een effectieve legal marketing-organisatie

3 bouwstenen voor een effectieve legal marketing-organisatie

Organisation-marketing-organisatie

De kans dat u de gewenste resultaten inzake merkbekendheid, klantenwerving en klantenbinding voor uw advocatenkantoor bereikt, is klein wanneer u uw marketinginspanningen niet goed omkadert. Wat betekent dit concreet?

Proficiat. U werkte een business case, strategie en een communicatieplan uit. U weet ook dat continuïteit en data-analyse bouwstenen zijn voor doeltreffende legal marketing. Tijd nu om uw plannen te implementeren.

De bouwstenen

Effectieve marketing is het resultaat van

  • Mensen
  • Tools
  • Processen

Mensen

Hier draait het om management, uitvoering en expertise.

Management

Duid een marketing-verantwoordelijke of –team aan. Zij bewaken de grote lijnen en de rentabiliteit van uw legal marketinginspanningen. Meestal zijn dit enkele vennoten al dan niet aangevuld met een marketingverantwoordelijke. Ook het betrekken van een externe expert kan een meerwaarde zijn wanneer intern onvoldoende kennis aanwezig is. Welke keuze u ook maakt, het is belangrijk dat iemand met volle overtuiging zijn of haar schouders onder uw  project zet.

Uitvoering

Bepaal wie operationeel verantwoordelijk is voor uw kantoormarketing en personal branding. Hier wringt vaak het schoentje. Wees kritisch m.b.t. de beschikbaarheid. Is het een taak die bovenop een al goedgevulde job komt, overweeg dan om externe resources in te schakelen. Zo vermijdt u problemen in de continuïteit van uw marketingcommunicatie. Denk niet alleen aan redactionele capaciteit maar ook aan de vormgeving van bepaalde informatietypes zoals infographics, presentaties of video.

Expertise

Een succesvolle advocaat of juridisch raadgever is nog niet per definitie een marketeer. Een toegankelijke tekst schrijven met respect voor SEO (search engine optimization of zoekmachine-optimalisatie) is vakwerk. Evalueer de interne kennis en vaardigheden. Zorg indien nodig voor opleiding of kies een externe expert. Hij of zij kost geld maar zorgt voor een hogere return.

Tools

Werken aan marketing is prettiger wanneer de juiste tools u het leven makkelijker maken, zeker voor het contentmarketingluik van uw legal marketing.

Laat u adviseren inzake gebruiksvriendelijke tools. Goede tools zijn inzake kosten/baten perfect bereikbaar voor kleinere en grote kantoren en vaak op basis van maand- of jaarabonnementen.

Enkele voorbeelden waarmee we zelf ervaring hebben of die we getest hebben:

  • Geïntegreerde tools: Leadsius, Hubspot, Marketo, …
  • Aparte tools
    • Content management software: WordPress, Drupal, …
    • E-mailmarketing: Mailchimp, Getresponse, …
    • White paper-marketing: Unbounce, Docalytics, …
    • Sociale media: Hootsuite, Socialpilot, …
    • Analytics: Google analytics, Google search console, …

Processen

Zorg ervoor dat er op 3 assen duidelijke afspraken gemaakt zijn

  • Uw legal marketingstrategie: zorg dat er een consensus is over de doelen, aanpak en grote lijnen m.b.t. de inhoud via een (content) marketingplan. Spreek ook duidelijke evaluatiemomenten af zodat u uw project tijdig kunt bijsturen met het oog op een maximale ROI (return on invest).
  • Uw huisstijl: leg uw huisstijl vast en bepaal wie knopen doorhakt i.g.v. discussie
  • De inhoudelijke uitwerking van uw legal marketingplan: wie start de afgesproken initiatieven op, wie keurt teksten inhoudelijk goed, wie stuurt interne en externe medewerkers aan, …

Strategie, mensen, tools en processen samen zorgen ervoor dat u op een bewuste manier met de marketing van uw advocatenkantoor omgaat en de kans vergroot dat u ook effectief resultaten behaalt.

Deze post is ook beschikbaar in: FR

Geef feedback op