Home > Uncategorized > 5 technieken waardoor u nooit zonder relevante content zal zitten

5 technieken waardoor u nooit zonder relevante content zal zitten

Brainstorming

Ik heb het vaak gezien: na het 10de nieuwsbericht of de 3de e-mailnieuwsbrief weet men niet goed meer wat schrijven of creëert men weinig relevante informatie. Dit is perfect te voorkomen. Hoe pakt u dit aan?

Persoonlijke of teambrainstorming

Het is verrassend hoeveel ideeën u kan oplijsten in het kader van contentmarketing wanneer u  ruimte creëert voor een persoonlijke of teambrainstorming. Gewoon in het wilde weg. Laat gerust ook thema’s opborrelen die niet onmiddellijk betrekking hebben op uw specialisatie of diensten die u aanbiedt. Structuur brengen doet u achteraf wel.

Intern onderzoek

In kantoren, bedrijven of organisaties beschikken collega’s of medewerkers vaak over heel wat kennis. Stuur een e-mail rond en verzamel deze kennis. Extra pluspunt: betrokken medewerkers zal u makkelijker motiveren om een bijdragen voor uw content marketing te leveren.

Value proposition-benadering

Value-Proposition-Canvas_template-01De value proposition-template (image tonen) is een benadering waarbij u de tijd neemt om na te denken over:

  • de uitdagingen/problemen voor uw doelgroep
  • de drempels of valkuilen waardoor ze geen goede oplossingen vinden
  • uw oplossingen waarmee u uw doelgroep helpt om hun uitdagingen te realiseren

De uitdagingen, drempels of valkuilen en uw oplossingen inspireren u voor waardevolle content.

De buyer journey-benadering

Voordat iemand beslist of hij met u in zee gaat, heeft hij al een heel proces doorlopen:

  • bewust worden van het probleem
  • oplossingen inventariseren
  • oplossingen evalueren
  • finale keuzes afwegen
  • beslissen

Welke informatie heeft iemand in elk van deze fases nodig? Internationale ontwikkelingen, trends of onderzoeken zullen wellicht bijdragen tot de bewustwording van een uitdaging of probleem. Concrete how to-informatie hoort dan weer meer bij de fase van oplossingen evalueren of finale keuzes afwegen. Laat de buyer journey een invalshoek zijn voor uw content marketing-plan.

Buyer persona’s

Persona’s beschrijven is een techniek waarbij u uw doelgroep beschrijft aan de hand van specifieke profielen van klanten. In de zakenadvocatuur kan dit bijvoorbeeld zijn: een bedrijfsleider van een kmo, een bedrijfsleider van een groot bedrijf, hoofd van de juridische dienst, de bedrijfsjurist, … Elk van deze functies haalt u helder voor de geest via:

  • man of vrouw
  • jong of oud
  • opleidingsniveau
  • functie
  • uitdagingen in de functie
  • drempels of valkuilen in de uitvoering van hun functie

Door concrete personen voor de geest te halen, te beschrijven en u af te vragen “Welke vragen stellen zij zich?”, ontstaan vaak heldere ideeën voor content marketing.

Wat komt wel of niet op uw contentmarketing-planning?

Niet elk idee is even waardevol. Wat u wel of niet opneemt, hangt af van uw prioritaire doelstellingen met contentmarketing.

Branding: u wil vooral gezien worden. U kiest best thema’s waarvoor u rond concrete zoekwoorden kunt schrijven. Hierdoor vergroot de kans dat u hoog in de Google-zoekresultaten verschijnt.

Traffic: u wil vooral dat bezoekers doorklikken naar uw website. Ook hiervoor kiest u best thema’s waarvoor u rond concrete zoekwoorden kunt schrijven. Maak wel vooraf een analyse van de zoekwoorden en kies voor zoekwoorden met een hoog gemiddeld aantal zoekopdrachten per maand en weinig concurrentie (of wij zoeken dit graag voor u uit).

Leadgeneration: u wil vooral dat bezoekers doorklikken naar uw website én hun contactgegevens nalaten. In de eerste plaats moet u voor traffic zorgen (zie hierboven). Daarnaast kiest u best voor een thema waarrond u een waardevol document kunt creëren (een tekst, een presentatie, een video, …) dat u kunt laten downloaden in ruil voor contactgegevens.

Deze post is ook beschikbaar in: FR

Geef feedback op