Home > Content Marketing > Advocaten moeten zich niet druk maken over het provisieverbod

Advocaten moeten zich niet druk maken over het provisieverbod

Provisieverbod advocaten

Soms heb ik wel eens het idee dat ik me als niet-advocaat beter aan de gedragsregels houd, dan de advocaten zelf… Maar goed, andere discussie. Het provisieverbod (verbod om honoraria te betalen of te vragen voor introducties) gaat weer streng gehandhaafd worden. De deken vindt namelijk dat het helemaal geen dode letter is

Het verbod op honoraria voor introducties is onzin

Nou vinden we natuurlijk allemaal dat het wel een dode letter zou moeten zijn. Kom op jongens, provisieverbod. We leven in 2016. Waar is de Orde nog bang voor? (PS De Belgische regels zijn vergelijkbaar). Advocaten moeten nu eenmaal opdrachten binnenhalen, anders kunnen ze niet overleven. Voor wie dat maar lastig of eng vindt, zijn de personen en bedrijven die voor hen de opdrachten binnenhalen een uitkomst. De advocaat meldt wat hij/zij kan, de rechtzoekende meldt wat hij/zij nodig heeft en het bedrijf brengt, meestal via een website, de twee bij elkaar. Als het goed is voorkomt dat ook mismatches. Hoe vaak een rechtzoekende tenslotte niet bij de eerste de beste advocaat aanklopt en deze vervolgens zegt die zaak best aan te kunnen nemen, terwijl die advocaat totaal geen kaas heeft gegeten van het betreffende rechtsgebied. Cliënt ontevreden. Daar doet de Orde dan weer veel te weinig aan! (Want: wat levert het een cliënt op om te gaan klagen bij de Orde? En als je een eerlijke recensie online achterlaat, kun je een dagvaarding van je voormalig advocaat verwachten …)

Matchen kost geld

Maar goed, die bedrijven die advocaat en cliënt bij elkaar brengen zijn daar wel tijd en geld voor kwijt. Dat moeten ze terugverdienen. Natuurlijk kan dat via een abonnementsstructuur, zoals van De Advocatenwijzer. Risico is wel dat de advocaat zich niet altijd voldoende inzet wanneer ze een lead krijgen. Misschien heeft hij/zij het op dat moment wel te druk. Als er vervolgens niet genoeg leads uit de website komen, verdwijnt de advocaat wellicht weer: kosten wegen niet op tegen de baten. Zonde natuurlijk, want daarmee verlies je potentieel een mooi club mensen. Betalen per lead of per betalende cliënt ligt daarom misschien wel meer voor de hand. De matchmaker moet meer moeite doen om de juiste advocaten aan te spreken en de advocaat neemt alleen dat aan wat goed past en waar hij/zij tijd voor heeft, anders is het zonde van het geld.

Klanten zonder matchmakers

Maar goed, mijn punt is eigenlijk dat je als advocaat, notaris of juridisch adviseur die matchmakers eigenlijk helemaal niet nodig hebt. De moeite die je moet steken in het ‘winnen’ van een opdracht of lead, zou je gemakkelijk in je eigen marketing kunnen steken. Dat levert je dan niet hooguit één cliënt op, maar potentieel tientallen of misschien zelfs honderden.
Het gaat om de zichtbaarheid. Online en offline. Kunnen mensen jouw kantoor wel eenvoudig genoeg vinden? Belangrijk is dat je een goede website hebt en dat deze goed vindbaar is. Kies je niche om extra op te kunnen vallen. Geef vervolgens informatie over je niche. In elk geval door er vaste (statische) pagina’s over te schrijven, maar bij voorkeur ook door erover te bloggen.

Op die manier wordt je in Google goed gevonden en het geeft de rechtzoekende vertrouwen dat jij hun probleem wel aankunt.

Advocaten moeten investeren in hun eigen marketing

Kortom: advocaten zouden de tijd die ze kunnen steken in leadsites beter kunnen steken in hun eigen marketing. Te beginnen met hun eigen website. Online marketing kunnen veel advocaten prima zelf oppakken voor een groot deel. Voor printwerk en advertenties kan een reclamebureau of creatief bureau ingeschakeld worden.
Wat advocaten, notarissen en andere juristen zelf al aan marketing kunnen doen lees je hier:

Lees meer over het provisieverbod o.m. op Advocatie.

Zelf aan de slag met Marketing!

Zelf aan de slag? Wij helpen u graag op weg: Schrijf in voor het seminarie “Advocatenmarketing 2.0”, georganiseerd door Larcier i.s.m. KnowToGrow Legal of koop het Wetboek voor bloggers. Nog beter: samen met mijn Belgische collega’s van KnowToGrow Legal organiseren wij een blog- of marketingtraining op maat van jouw kantoor.

Dit artikel verscheen eerder op mijn Legal Coffee blog.

Bekijk ook
path to purchase legal consumer
Hoe advocaten zich moeten aanpassen aan de nieuwe juridische consument. Deel 2
path to purchase legal consumer
Hoe advocaten zich moeten aanpassen aan de nieuwe juridische consument. Deel 1
Wijzigende rol van de advocaat
Gerben Pauwels, Directeur Juridische Zaken Argenta, over trends in legal marketing zoals gezien door bedrijfsjuristen (nr. 5).
Jureca
Jureca: Waar rechtszoekenden en advocaten elkaar vinden

Geef feedback op