Home > Content Marketing > Een kantoorblog of nieuwsrubriek die écht gelezen wordt? 5 tips.

Een kantoorblog of nieuwsrubriek die écht gelezen wordt? 5 tips.

De rol van een kantoorblog of nieuwsrubriek voor klantenwerving en klantenbinding

Onderzoek door HubSpot heeft uitgewezen dat wie blogt of actief een nieuwsrubriek onderhoudt tot wel 13 keer meer positieve ROI (return on invest) van zijn of haar website ervaart. Een blog kan u gemakkelijkheidshalve interpreteren als een nieuwsrubriek op uw website. Met volgende vijf tips kan u de effectiviteit van uw kantoorblog of nieuwsrubriek optimaliseren.

Verhelder uw strategie en doelen

Legal marketeers die hun strategie neerschrijven, zullen beter zijn in bijna elk aspect van marketingcommunicatie, dan marketeers die dit niet doen. Bepaal specifieke doelen en een langetermijnstrategie voor uw bedrijfsblog en schrijf ze op.

Weet u niet goed waar te beginnen?

  • Bestudeer blogs die u aantrekken en onderzoek waarom;
  • Maak een overzicht van advocatenwebsites of andere sites die u zelf graag bezoekt;
  • Contacteer een content- of inboundmarketeer (Mogen we even aan zelfpromotie doen? Contacteer KnowToGrow).

Ga na welke elementen deze blogs uniek maken. Bestudeer de lengte van de content die ze creëeren, het aantal shares en comments en hoe ze gebruik maken van, al dan niet betaalde, posts op social media om de content te verspreiden.

Schrijf content die dicht op de huid zit van uw doelgroep

Succesvolle blogs brengen informatie die hun specifieke doelgroep écht aanspreekt. Daarvoor moet u uw lezer kennen. Duik in uw doelgroep en ontdek waar zij blij, boos, gelukkig, emotioneel,… van worden. Kruip in het hoofd van uw lezer en zoek uit wat hen motiveert.

Hoe pakt u dit als advocatenkantoor concreet aan?

  1. Deel uw doelgroep op in relevante segmenten.
  2. Inventariseer hun juridische pijnpunten.
  3. Combineer de info van stap 1 en 2 in een matrix (zie verder)
  4. Analyseer de verschillende kwadranten op marketingopportuniteiten
  5. Verdiep u in de meest beloftevolle kwadranten

Voor de meest beloftevolle kwadranten onderzoekt u wat hen drijft, waar ze van wakker liggen,… Op die manier leg je een solide basis voor relevante contentmarketing.

Visuele content

De snelheid van sociale media maakt dat ook uw doelgroep meer en meer ingesteld zijn op visuele content. Buffer, een sociale mediatool, zegt dat artikels die relevante visuals bevatten, tot 94% meer views krijgen en tot 40 keer meer gedeeld worden op sociale media dan artikels zonder visuele content. Visuals kunnen er dus voor zorgen dat uw content gelezen wordt.

Begin met na te denken hoe visuele content iets kan toevoegen aan de boodschap die u wil brengen. In legal marketing kan u bijvoorbeeld denken aan een infographic, of zelfs een vraag-en-antwoord-video.

En nee, visuele content hoeft niet duur te zijn. Toch is het raadzaam om een freelancer onder de arm te nemen om consistentie in het beeldmateriaal te krijgen. Zo herkennen uw lezers op termijn sneller uw content.

TIP: Check bij het delen van uw content of een relevante afbeelding wordt gebruikt. WordPress laat toe dat u deze zelf bepaalt. Doe je dit niet, loopt u het risico dat een willekeurige en nietszeggende afbeelding gekozen wordt, die misschien afbreuk doet aan de content.

Relevante links

Linken is het stokpaardje van het internet. U linkt uw content best met betrouwbare,  autoritaire content waarvan uw lezer “wow” zegt. Vuistregel: Zorg per 300 geschreven woorden voor een link naar een bron die lezers helpt antwoorden te vinden, of aan verdere research te doen.

Het lijkt misschien onnatuurlijk om uw zuurverdiende traffic door te sturen naar andere websites en ze van uw site weg te leiden. Toch loont het de moeite als u weet dat lezers meer waarde hechten aan content die écht aansluit bij hun bedoelingen, dan wie hem heeft gecreëerd. Ze zullen u zelfs zo dankbaar zijn om hen naar de relevante content door te verwijzen, dat ze misschien naar uw blog als bron terugkomen in de toekomst!

Meer informatie? In het volgende Engelstalige artikel vindt u meer informatie over het belang van kwalitatieve linken, niet alleen vanuit inhoudelijk standpunt, maar ook om uw site hoger te laten scoren in de Google zoekresultaten.

TIP: zorg ervoor dat wanneer je linkt naar een externe site, de site in een nieuw browservenster geopend wordt. Zo blijft uw eigen website nog steeds zichtbaar voor uw lezers.

Betrokken lezers

Geef uw lezers de aandacht die ze verdienen. Een publiek betrokken houden kan een tijdrovend proces zijn, zeker omdat het moeilijk te automatiseren is.

Overweeg de mogelijkheid om iemand in te huren die geschikt is om relaties op te bouwen via de bedrijfsblog en sociale media. Dit kan een community manager zijn, een social media manager of iemand die beide functies combineert.

Naast het beantwoorden van reacties en het inplannen van de content, is het ook belangrijk om uw lezers te bedanken voor het delen van of het ‘subscriben’ op uw content. Stuur persoonlijke bedankjes, stickers, shout-outs of iets anders naar uw meest betrokken lezers om uw blog-community levend te houden.

Need a hand? KnowToGrow helpt u bij het uitdenken, opzetten en uitvoeren van de contentmarketing-strategie voor uw kantoor! Contacteer ons vrijblijvend.

Deze tekst is gebaseerd op het originele artikel van Jacob Warwick: 5 Key Elements Of Every Succesful Business Blog.

Bekijk ook
path to purchase legal consumer
Hoe advocaten zich moeten aanpassen aan de nieuwe juridische consument. Deel 2
path to purchase legal consumer
Hoe advocaten zich moeten aanpassen aan de nieuwe juridische consument. Deel 1
Wijzigende rol van de advocaat
Gerben Pauwels, Directeur Juridische Zaken Argenta, over trends in legal marketing zoals gezien door bedrijfsjuristen (nr. 5).
Jureca
Jureca: Waar rechtszoekenden en advocaten elkaar vinden

Geef feedback op