Home > Uncategorized > Succesvolle advocatenkantoren anno 2016

Succesvolle advocatenkantoren anno 2016

sucesvolle advocatenkantoren

De dagen dat advocaten zich uitsluitend konden bezig houden met het beoefenen van het recht zijn al lang voorbij. Eigenlijk hebben die dagen nooit bestaan. Voor succesvolle advocatenkantoren is klantentevredenheid steeds de prioriteit geweest.

Tevredenheid van cliënten veronderstelt in de eerste plaats een kwaliteitsvolle juridische dienstverlening. Maar dat is nooit voldoende geweest. Tevredenheid van klanten veronderstelt meer dan enkel goed advies verlenen en zaken winnen.

Hierbij 5 tips om het succes van uw kantoor te verhogen door bewust aan klantentevredenheid en klantenfeedback te werken.

  1. Kantoren die klantentevredenheid hoog in het vaandel dragen, zijn minder geobsedeerd door productie en hebben meer waardering voor “non-billable hours”.
  2. Succesvolle kantoren begrijpen dat klantgerichtheid één van de belangrijkste sleutels tot succes is. Zij weten dat alles begint met een goede kennis van wat de (potentiële) klanten zoeken en dus met het bouwen van sterke relaties met klanten en potentiële klanten.
  3. Succesvolle advocatenkantoren realiseren dat ad hoc communicatiecampagnes niet bijdragen tot klantentevredenheid en dus niet bijdragen tot de groei van het kantoor. Klantentevredenheid ontstaat door een systematische, volgehouden en coherente communicatie-inspanning waarbij de noden van de klanten centraal staan. Communicatie die niet unilateraal is maar integendeel veel belang hecht aan klantenfeedback.
  4. Sommige zeer succesvolle kantoren voeren een bewuste politiek om geen nieuwe klanten te aanvaarden, om de bestaande bemanning en infrastructuur optimaal in te zetten op de tevredenheid van de bestaande klanten (en het bekomen van meer werk bij de bestaande klanten)
  5. Succesvolle advocatenkantoren weten dat hun succes afhangt van een goede feedback van hun klanten. Zij zorgen ervoor dat zij kennis hebben van de punten waarover klanten menen dat service verbeteringen wenselijk zijn, zorgen ervoor dat deze zorgpunten worden aangepakt, en geven vervolgens feedback aan de klanten m.b.t. hun feedback. Verder gaan zij systematisch op zoek naar de onbeantwoorde noden van klanten.

Het associatiemodel vormt vaak een obstakel om klantentevredenheid, en dus lange-termijn-groei, centraal te stellen. Het consensusmodel, typisch voor advocatenkantoren, is in vele gevallen een rem op innovatie en heeft vaak voor gevolg dat het accent ligt op het aantal factureerbare uren.

De organisatie van een systematische klantenfeedback, op niveau van de vennoten, is vaak het middel om een productiefocus te wijzigen in een klantenfocus, en om een stagnerend advocatenkantoor opnieuw te doen groeien

Bekijk ook
Wijzigende rol van de advocaat
Gerben Pauwels, Directeur Juridische Zaken Argenta, over trends in legal marketing zoals gezien door bedrijfsjuristen (nr. 5).
Jureca
Jureca: Waar rechtszoekenden en advocaten elkaar vinden
Legal marketing and knowledfge management
Kennisbeheer en marketing in advocatenkantoren, deel 2
Herman Buyssens on legal marketing
Een gesprek met Herman Buyssens over marketing, branding, deontologie en de eigenheid van de advocatuur.

Geef feedback op