Home > Branding > Twee manieren om uw advocatenwebsite te onderscheiden van de anderen

Twee manieren om uw advocatenwebsite te onderscheiden van de anderen

Onderscheidend communiceren

Bij het opzetten van een nieuwe of vernieuwde website voor uw advocatenkantoor zijn er enkele cruciale eigenschappen die uw website kunnen onderscheiden van de rest. Het lijken misschien zaken die ofwel slechts zijdelings met de website te maken hebben, ofwel van minder belang zijn, maar zoals altijd zit het in de details.

Uw merk vertaald in “taglines” en beelden

Zoals beschreven in het artikel “Merkenbeleid voor advocaten” is uw merk hoe u door derden gepercipieerd wordt. Kennis van uw merkimago is cruciaal bij het definiëren van de opmaak van uw website. Het beste is dus om het aan uw (potentiële) klanten te vragen. Maar als u daar geen tijd voor heeft kan u, samen met uw confraters, trachten een aantal éénvoudige vragen zo eerlijk mogelijk te beantwoorden:

– Welk strategisch voordeel biedt de firma?
– Wat zijn uw sterktes en zwaktes?
– Wat biedt u dat geen enkele andere firma aanbiedt?

Toegegeven, het stellen van de vragen is éénvoudiger dan ze beantwoorden.

Eens dat u de antwoorden op deze vragen heeft geformuleerd moeten ze vertaald worden naar uw website. Dit via “taglines” en beelden. Het idee is om één (of meerdere) “tagline(s)” te definiëren en die dan te onderbouwen via beelden waardoor de bezoeker van de website binnen de 5 seconden begrepen heeft wat de essentie is van uw kantoor.

Een “tagline” is een korte zin waarin uw brand-positionering (Wat? Voor wie? Hoe?) wordt weergegeven. Meer over “brand-positioning in “Sterke advocatenmerken, hoe bouw je die?”
Slechts weinig (Belgische) advocatenkantoren slagen erin om goede “taglines” te definiëren. Eén van de betere vind ik persoonlijk die van Monard Law (“We are here to help you”) alhoewel die niets zegt over het “Voor wie” en het “Wat”.

Eenvoudige interface en informatie

Een sterke “tagline” die visueel onderbouwd wordt geeft een enorme kracht aan uw website. Maar nog belangrijker is de userinterface en de toegankelijkheid van de inhoud.

De bezoekers naar uw website krijgen is stap 1 (en voor klassieke advocatenkantoren misschien de gemakkelijkste en minst belangrijke). In een paar seconden vertellen wie u bent is stap 2 (al heel wat moeilijker). Maar de bezoekers zo ver krijgen dat ze u contacteren is nog een ander verhaal.

Daarvoor moet uw website:
– Eénvoudig te navigeren zijn
– Beknopte, klantgerichte, informatie bieden
– Oproepen tot actie bevatten

Steeds meer advocatenwebsites in België zijn (relatief) éénvoudig te navigeren. Dat betekent dat de bezoeker op een snelle en intuïtieve wijze de informatie vindt die hij/zij op dat moment zoekt. Ook al is het de eerste keer dat hij of zij op de website komt.

Veel zeldzamer zijn de websites die beknopte, leesbare, informatie bieden in de taal van de bezoekers. Advocaten schijnen er nog steeds van uit te gaan dat de bezoekers op hun website juridische voorkennis hebben, op zoek zijn naar genuanceerde juridisch-wetenschappelijke artikelen, en geïnteresseerd zijn in de details van hun opleidingen. Zeldzaam zijn de kantoren die erin slagen om concreet, beknopt en overzichtelijk aan te geven hoe en in welke context men de klanten kan bijstaan.

You get what you ask for

En tenslotte moet de klant uitgenodigd worden om het kantoor te contacteren.

Minimaal is om bij elke advocaat van het kantoor het gsm-nummer en e-mailadres te vermelden. Dat maakt de contactname op zijn minst éénvoudig. De volgende stap, een expliciete oproep “neem contact op met mij”, vinden vele advocaten blijkbaar nog steeds “not done”. Maar zoals bijna altijd krijgt men maar wat men vraagt.

En een oproep tot contactname is niet de enige mogelijke “call to action”. Het publiceren van een “checklist” of “white paper” en de bezoeker uitnodigen om deze informatie gratis te downloaden mits het bezorgen van zijn of haar e-mailadres is bijvoorbeeld een techniek die vaak verrassend veel reacties oplevert.

Brandpositionering, “tagline”, navigatie en inhoud

De wijze waarop uw website is gebouwd heeft een enorme impact op uw online aanwezigheid en op uw business. Telkens u uw website gaat hernieuwen of aanpassen neem dan de hierboven beschreven aanbevelingen en tips in overweging om zeker te zijn dat uw investering in de vernieuwde website optimaal rendeert. Ook kleine, maar weloverwogen, aanpassingen kunnen een grote impact hebben.

Indien u denkt daarbij hulp te kunnen gebruiken aarzel niet om ons te contacteren

Bekijk ook
path to purchase legal consumer
Hoe advocaten zich moeten aanpassen aan de nieuwe juridische consument. Deel 1
Wijzigende rol van de advocaat
Gerben Pauwels, Directeur Juridische Zaken Argenta, over trends in legal marketing zoals gezien door bedrijfsjuristen (nr. 5).
Jureca
Jureca: Waar rechtszoekenden en advocaten elkaar vinden
Legal marketing and knowledfge management
Kennisbeheer en marketing in advocatenkantoren, deel 2

Geef feedback op