Categorieën
Uncategorized

Zet u “Advocaten” bij uw kantoornaam of niet?

Steeds meer kantoren kiezen voor een abstracte naam voor hun advocatenkantoor. Recent kregen we de vraag of u best uw naam altijd combineert met de toevoeging Advocaten of niet. 4 redenen om dit, of een alternatief, vanuit het oogpunt van marketing te doen.

Snel merkbekendheid opbouwen

Apple, Mercedes-Benz of Google vertellen toch ook niet bij hun logo dat ze respectievelijk computers, tablets, auto’s of een zoekmachine zijn? Klopt. Maar zij bestaan al langer en hebben een veel sterkere marketingpower waardoor ze hun merk “in de markt” kunnen zetten.

Bij marketing voor advocaten ligt het anders. Het doel van een merknaam is dat uw klanten en potentiële klanten uw merknaam spontaan gaan associëren met een vakgebied en een bepaalde identiteit (duur – goedkoop, groot – klein, goed – niet goed, voor particulieren – voor ondernemingen, …). Dit doe je door op regelmatige basis en op een consequente manier uw naam te communiceren. Waarom is dit van belang? Heel eenvoudig: prospecten en klanten kiezen meestal voor een kantoor waar ze spontaan en op een positieve manier aan denken wanneer ze een advocaat zoeken. U hebt er dus alle belang bij “top of mind” te zijn.

Zeker voor nieuwere kantoren is het van belang om snel die juiste plaats in het hoofd bij de gewenste doelgroepen in te nemen. Stel dat u als merknaam Dilligo heeft gekozen. Het toevoegen van “Advocaten” of “Advocatenkantoor” creëert alvast de gelegenheid dat (potentiële) klanten u in een juist vakje plaatsen.

Marketing voor advocaten? Da’s toch netwerken – ze weten wie we zijn

Klopt. Maar diezelfde avond hebben ze nog 5 andere personen ontmoet. Uw naamkaartje verdwijnt mogelijk in een vestzak en komt in het beste geval enkele dagen later opnieuw op tafel. “Dilligo Advocaten” of “Dilligo, wij nemen de juridische zorgen weg van zaakvoerders” zal sneller een belletje doen rinkelen dan “Dilligo”.

Steeds meer potentiële cliënten zullen ook makkelijker op Google of LinkedIn op zoek gaan. Op basis van een titel en een korte omschrijving moeten ze beslissen of ze verder doorklikken of niet. Ook hier geldt dus: slim met uw kantoornaam omspringen, zal tot meer bezoek aan uw pagina’s leiden.

Het is toch duidelijk waarvoor we staan?

Onze naam is afgeleid van het Latijn of een historische figuur. Leuk gevonden. Fantastisch dat er een verhaal achter uw naam zit. Maar ga er vanuit dat niet iedereen in uw doelgroep een even rijke culturele bagage heeft.

Of zijn er betere alternatieven?

Volmondig: ja. In marketing spreken we van een base line of pay off. Dit is de slogan die merken steeds in combinatie met hun merknaam gebruiken. Audi bijvoorbeeld gebruikt “Vorsprung durch Technik”, Accenture “High performance. Delivered”, TriFinance positioneert zich dan weer als “Beyond advisory”.

Ik neem bewust het woord “positioneert” in de mond. Want hier gaat het om. De toevoeging “Advocaten “ of “Advocatenkantoor” maakt u deel van 13 in een dozijn. In een goede base line of pay off kan u meer informatie kwijt waardoor u uw kantoornaam nog beter bij de juiste doelgroep in de markt zet.

Deze post is ook beschikbaar in: FR

Door Dany Daelemans

Dany is een marketingprofessional met een passie voor communicatie, digitale media en marketingtechnologie. Hij werkte 20 jaar voor Wolters Kluwer België in marketing, sales en productontwikkeling. Sinds 2004 werkt hij op freelance basis voor overwegend professional services en vrije beroepers. Als content- en communicatiecoördinator voor klanten of KnowToGrow gaat hij dagelijks op zoek naar relevante marketinginformatie voor de juridische markt en focust hij op boeiende verhalen die informeren, motiveren en conversaties uitlokken. Volg hem op Twitter @danydaelemans.