Categorieën
Branding Content Marketing

Marketingcommunicatie volgens de waardigheid van de advocatuur? Kies contentmarketing

We hebben met KnowToGrow ondertussen flink wat contacten met advocatenkantoren op onze teller. Vennoten, marketing- of business development managers zijn daarbij steeds op zoek naar een gezond evenwicht tussen merkbekendheid opbouwen en klanten werven maar op een waardige, lees niet-commerciële, manier. Vijf redenen waarom u dan aan contentmarketing moet denken.

Helping is the new selling

Eén van de basisprincipes van contentmarketing is dat u uw lezers eerder moet opleiden en informeren, in plaats van direct te verkopen. Een tactiek die bijzonder goed werkt voor advocatenkantoren. Beginners, maar evengoed ervaren werknemers zijn gemotiveerd om up-to-date te blijven over nieuwe ontwikkelingen in ‘hun’ sector. Die kennis heeft u in huis. Gebruik hem.

U bezit meer content dan u denkt

Ervaring leert ons dat advocatenkantoren vaak al veel content hebben waar ze weinig mee doen. Sommige medewerkers hebben al eens een artikel of een paper gepubliceerd, een presentatie gegeven,… Die informatie kan u hergebruiken om uw merkbekendheid te versterken of nieuwe cliënten aan te trekken.

Uw concurrenten doen het niet

Veel websites van advocatenkantoren zijn in geen jaren geüpdatet. Ze publiceren geen nieuwe content, hebben maar weining ‘call to actions’ (tekstjes die uw bezoekers uitnodigen om contact op te nemen, een dossier te downloaden, …), … Ze investeren simpelweg niet in contentmarketing of inbound marketing, omdat ze denken dat het niet voor hen is. Wie het wel doet heeft voorsprong.

U bereikt makkelijker het cliënteel dat online zoekt

Eén van de factoren voor succesvolle content of inbound marketing, is het optimaliseren van teksten rond zoekwoorden. Meer specifiek die bepaalde zoekwoorden die uw doelgroep zou gebruiken bij het zoeken naar hulp voor een probleem waar uw kantoor de oplossing heeft. Voor een optimaal resultaat wilt u zoekwoorden die groot in volume zijn en laag in concurrentie; wat wil zeggen dat veel mensen de zoekwoorden gebruiken in de zoektocht naar oplossingen en dat het niet zo moeilijk zal zijn om hoog in de zoekresultaten te eindigen.

U kan snel resultaten boeken

Er zijn misschien minder mensen op zoek naar uw zoekwoorden. Maar, zij die er wél naar op zoek gaan, hebben interesse in het thema of de oplossing. Zo kan u met een goede website-inhoud werken aan uw merkbekendheid, leadgeneration (het aantrekken van nieuwe cliënten) en de loyalty versterken bij uw bestaand cliënteel.

Door Dany Daelemans

Dany is een marketingprofessional met een passie voor communicatie, digitale media en marketingtechnologie. Hij werkte 20 jaar voor Wolters Kluwer België in marketing, sales en productontwikkeling. Sinds 2004 werkt hij op freelance basis voor overwegend professional services en vrije beroepers. Als content- en communicatiecoördinator voor klanten of KnowToGrow gaat hij dagelijks op zoek naar relevante marketinginformatie voor de juridische markt en focust hij op boeiende verhalen die informeren, motiveren en conversaties uitlokken. Volg hem op Twitter @danydaelemans.